Overgisteren groep 1 en 2

Inhoud

Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou die koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het lokale museum. Er is maar één conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker!

Leerdoelen erfgoededucatie

  • De leerling kan met zijn / haar zintuigen eigenschappen van erfgoed onderzoeken en beschrijven.
  • De leerling kan onderdelen van een verhaal dat hoort bij het erfgoed navertellen of naspelen.
  • De leerling kan voorzichtig omgaan met erfgoed.
  • De leerling kan aanwijzingen opvolgen hoe met erfgoed in een specifieke situatie om te gaan.
  • De leerling kan bij een eigen persoonlijk voorwerp aan en ander vertellen wat dit betekent voor zichzelf.
Project Overgisteren
Doelgroep Groep 1-2 (en 3)
Duur Vijf lessen, les 3 is museumbezoek
Museumbezoek ± 75 minuten *
Begeleiding Twee museummedewerkers
 **
Kosten Zie Algemeen, reserveren en kosten.

*Het thema is geschikt voor twee tot zes weken op school. Het museumbezoek is een onderdeel van het lespakket, ontwikkeld samen met Erfgoed Brabant.

De koffer is gratis te leen.

**Per 5 à 6 leerlingen een begeleider van de school die de kinderen door het circuit voert, maximaal 36 leerlingen.

Lesmateriaal: kant-en-klaar lespakket, bestaande uit:

  • De koffer van een museummedewerker vol voorwerpen die de museummedewerker bij zijn/haar werk gebruikt.
  • Voorwerpen uit de collectie van het museum (zitten ook in de koffer).
  • Extra materialen in te zetten in de les (zitten ook in de koffer).
  • Extra digitale materialen voor de speel-en werklessen vind je op de bijgeleverde USB stick aan het keycord.
  • Docentenhandleiding, USB-stick