Overgisteren groep 1 en 2

Inhoud:

De vondst van een koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen ‘museum’, ‘vroeger’ en ‘bewaren’, met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertelt een verhaal. Ook de bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen. Met ‘Overgisteren’ leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid.

Leerdoelen

  • Kleuters op een zinvolle en spannende manier laten kennismaken met het museum en de begrippen ‘vroeger’ en ‘bewaren’.
  • Kleuters leren communiceren over (historische) voorwerpen waardoor hun woordenschat wordt uitgebreid.
  • Kleuters denken na over hun eigen geschiedenis en maken een museum in de klas van erfgoed van hun eigen familie.
Project Overgisteren
Doelgroep Groep 1-2
Leergebied Taal, rekenen, geschiedenis, kunstzinnige oriëntatie, muziek
Kerndoelen 1;12; 51; 54; 56
Duur Museumbezoek ± 75 minuten *
Begeleiding Twee museummedewerkers
 **
Kosten Zie Algemeen, reserveren en kosten.

*: Thema geschikt voor twee tot zes weken op school.
Het museumbezoek is een onderdeel van het lespakket ontwikkeld samen met Erfgoed Brabant. De koffer is gratis te lenen.

**: Per 5 of 6 leerlingen een begeleider van de school die de kinderen door het circuit voert, maximaal 36 leerlingen.

Lesmateriaal: kant-en-klaar lespakket, bestaande uit:

  • De koffer van een museummedewerker vol voorwerpen
  • Docentenhandleiding
  • Boeken en poppetjes voor de verteltafel
  • Kralenkaarten, leesrupsen, woordkaarten, stempelkaarten en woordplaten
  • Memoryspel
  • Werklessen voor in de hoeken