Een project over klokken? Waarom?

Klokken en beiaards hebben een enorme impact gehad op het dagelijks leven van je dorps- of stadsgenoten van vroeger. De klokken gaven de tijd aan, waarschuwden voor gevaar, riepen op voor de kerkdienst. Klokken gaven het ritme van de dag aan in een tijd dat mensen nog geen horloges droegen of klokken in huis hadden.

In de Gouden Eeuw en de 19e eeuw werden beiaards aan de klokken toegevoegd. Die beiaards waren toen superhot. Ze werden gezien als statussymbolen. Elke stad en elk dorp wilde er de show mee stelen. Dat gebeurde alleen in de lage landen (Nederland en België) en is dus uniek in de wereld! En er zijn er veel meer van dan veel mensen denken. Toch lopen we elke dag voorbij aan die rijke geschiedenis.

Kinderen krijgen het steeds lastiger om te bepalen wie ze zijn en waar ze staan. Door in te zoomen op hun lokale en regionale geschiedenis, help je hen om hun eigen identiteit te ontwikkelen. Ze leren waar ze vandaan komen. En hoe het verleden hen beïnvloedt.
Dat verleden is dus vlakbij, als je maar weet waar je moet kijken. Namelijk: omhoog, naar de beiaard en de klokkentoren. Je helpt je leerlingen ermee om zelfbewuste en betrokken mensen te worden, die oog hebben voor de wereld om hen heen.

Bekijk: “zo werkt Heavy Metal”