Van Peelmoeras tot nationaal park

Het oorspronkelijke hoogveengebied krijgt door het handelen van de mens een totaal ander aanzien.

Het veen dat in de loop van vele jaren met 1 mm per jaar is opgebouwd vooral door het veenmos zorgde voor een boomloze eentonige moerassige vlakte met daarin plaats voor een paar specifieke soorten planten en dieren. Als de mens op kleine schaal gaat turfsteken en begint met kleinschalige landbouw komt er meer variatie in het gebied en komen er meerdere soorten voor. Op het moment dat de turf op grote schaal wordt afgegraven en ook de landbouw grootschalig wordt verdwijnen de zeldzamere soorten weer en maken plaats voor algemene soorten. Gelukkig wordt een deel van het gebied bewaard als natuurgebied. Daardoor is de Peel nu nog steeds een bijzondere plek met een hoge natuurwaarde.

Je komt hier veenmos en zonnedauw tegen, amfibieën en reptielen en heel veel vogels. Met de Romeinse helm die in de Peel gevonden is wordt ook de cultuurhistorie niet vergeten.

De expositie ‘Van Peelmoeras tot nationaal park’ is opgesteld in zaal 4.