Poppenkunst DABIDA Dag in Museum Klok & Peel (dd 21 april 2024)

Zondag 21 april ook uitreiking Hannie Sarris Award

Poppenkunst DABIDA Dag in Museum Klok & Peel

Poppen-maken is geen hobby, maar een kunst. Dat zal zondag 21 april blijken in de Oranjerie van Museum Klok & Peel in Asten. Daar wordt dan van 12.00 tot 17.00 uur de jaarlijkse DABIDA Dag  gehouden. DABIDA staat voor Dutch And Belgian Institute of Doll Artists, ofwel voor een selecte kring van Nederlandse en Belgische poppenkunstenaars. Tijdens hun DABIDA Dag tonen zij elkaar, hun gasten én het belangstellende publiek tot welke hoogstandjes zij in staat zijn in de kunst van het poppen-maken.

De DABIDA Dag staat bij poppenkunstenaars in hoog aanzien omdat het de ontmoetingsdag bij uitstek is voor de leden van de vereniging en omdat dan ook de Hannie Sarris Award wordt uitgereikt. Hannie Sarris was in 2006 de drijvende kracht achter de oprichting van DABIDA als vereniging van poppenkunstenaars. Doel van de vereniging: poppen-maken verheffen tot zelfstandige kunstvorm.

Huidige duo-voorzitter van de vereniging is Caroline van Stiphout uit Asten. Zij vertelt: “Onze vereniging telt momenteel elf leden uit Nederland en België. DABIDA geniet wereldfaam onder professionele poppenkunstenaars. De inzendingen voor de Hannie Sarris Award – dit jaar met het thema ‘Contact’ – komen dan ook van over de hele wereld. Dit keer zijn voor de prijs genomineerd:  Satoko Shinke uit Japan, Chong Yang-Hee uit Korea en Petra Dijkstra uit Nederland. Shinke en Dijkstra behoren zondag 21 april tot onze gasten.”

“Op de DABIDA Dag tonen de leden graag hun mooiste en meest recente werk. In de
poppenkunst gaat het niet om karakterpoppen, maar om figuratieve artistieke creaties op basis van allerlei technieken. Een van onze mensen maakt bijvoorbeeld porseleinen wereldkinderen, een ander toont maatschappelijk engagement in textiele poppen, weer een ander maakt babypoppen in miniaturen. Elke poppenkunstenaar werkt met eigen materiaal en ontwikkelt een eigen stijl. Het scala is heel breed.”

Over de DABIDA Dag vertelt Caroline van Stiphout: “Daarvoor zoeken wij elk jaar een mooie museale omgeving. We zijn al eerder bij Museum Klok & Peel geweest. De Oranjerie is er heel geschikt om onze kunst te tonen en het publiek te ontmoeten. Er worden demonstraties verzorgd, we geven  uitleg en antwoord op vragen etc. En kers van de taart is natuurlijk de uitreiking van de award. Wij hopen op een grote publieke belangstelling.”

Het publiek mag werk verwachten van Amy van Boxel, Olly Copal, Nell Groothedde, Saskia Hoeboer, Francisca Markus, Caroline van Stiphout, Marlaine Verhelst, Kim van de Wetering, Victoria Kostina en kandidaat lid Luliia Samoilova. Speciale gasten zijn  twee van de drie genomineerden en verder de kunstenaars Tonia Wezerijn, An Brzoskowski, Sylvia Nieuwenburg en Martina de Bruin.

DABIDA Dag, zondag 21 april van 12:00 tot 17:00 uur in Museum Klok & Peel.

De entreeprijs is inbegrepen bij de museumentree.

Meer info DABIDA: www.dabida.eu

Afbeeldingen van boven naar beneden:

• Creatie Amy van Boxel
  • Creatie Olly Copal