Museum Klok & Peel heeft nu ook een Royal Eijsboutszaal (jun 2024)

Museum Klok & Peel in Asten heeft voortaan een Royal Eijsboutszaal. Daartoe werd donderdagmiddag 6 juni een partnerovereenkomst ondertekend door ceo Joost Eijsbouts van Royal Eijsbouts en directeur Frans Eliëns van Museum Klok & Peel. In de Royal Eijsboutszaal is de expositie Klokken van de Wereld ondergebracht.

De samenwerking tussen Eijsbouts en het museum dateert al vanaf het prille begin van het museum in 1969. In dat jaar werd rond de collectie historische luidklokken met toebehoren van klokkengieter Eijsbouts het Nationaal Beiaardmuseum ingericht op de zolder van het Astense gemeentehuis. Mede-oprichter dr. André Lehr (1929-2007), campanoloog en toenmalig directeur bij de Koninklijke Eijsbouts, was de eerste conservator.

Mede op zijn advies werd een wereldomvattende verzameling van bellen en klokken aangekocht, de zogenoemde Sarnacollectie uit de Verenigde Staten, en in bruikleen gegeven aan het museum. Daar bovenop werden in de loop der tijd de belangrijkste Nederlandse klokken en beiaardverzamelingen – zoals van het Rijksmuseum – in langdurig bruikleen afgestaan aan het Astense museum. Dit erfgoed en de regelmatige aanvulling erop worden in het huidige Museum Klok & Peel tentoongesteld, in een historische en internationale context geplaatst en daarmee ontsloten voor het publiek.

Deagan Tower Tubes
De hartelijke samenwerking met Royal Eijsbouts is al die tijd gebleven. Eijsbouts komt met zijn internationale relaties graag naar Klok & Peel en steunt het museum structureel en bij bijzondere gelegenheden. Een mooi voorbeeld daarvan vormen de Deagan Tower Tubes (buisklokken uit een kerk in Lancaster, Ohio) die Royal Eijsbouts bij het 50-jarig bestaan aan het museum schonk. De Tower Tubes hebben een ereplaats gekregen in de expositie Klokken van de Wereld. Ook andere highlights in het museum, zoals het bij Eijsbouts vervaardigde astronomisch kunstuurwerk en de permanente tentoonstelling ‘Asten klinkt in de Notre Dame’ rond de replica van de Mariaklok van de Notre Dame in Parijs, onderstrepen de innige band met Royal Eijsbouts.

Partnerbeleid
Museumdirecteur Frans Eliëns benadrukte donderdagmiddag dan ook dat de nieuwe partnerovereenkomst ‘een formalisering is van een al heel lang bestaande fantastische samenwerking’. De overeenkomst vloeit voort uit het nieuwe partnerbeleid, waarmee het museum hechtere banden hoopt te smeden met het lokale en regionale bedrijfsleven. In het kader daarvan kreeg het museum onlangs ook al een SHI-zaal. Het museum hoopt in de toekomst nog meer partners aan zich te binden met een exclusieve naamgeving.

Joost Eijsbouts zei ‘een beetje verlegen’ te zijn met de ‘fantastische geste’ van het museum om de grootse museumzaal voortaan Royal Eijsboutszaal te noemen. Hij betuigde respect voor de museumorganisatie door de jaren heen en zei het museum te waarderen als een uitgelezen ontvangstkamer. “Elders hebben klokkengieterijen met hun erfgoed ook wel musea ingericht, maar nergens anders ter wereld wordt de bezoeker zo gastvrij ondergedompeld in de klokkencultuur als in Museum Klok & Peel,” zei hij. Joost Eijsbouts hoopte het partnerschap nog heel lang te kunnen koesteren.

Afbeeldingen: Museumdirecteur Frans Eliëns en Royal Eijsbouts-ceo Joost Eijsbouts ondertekenen de partnerovereenkomst.
Foto: Rob Fritsen

Deel op: