Museum digitaal actief

Uitdagende quizzen en een virtuele tour
Deze tijden vragen om creatieve oplossingen en dus hebben we uitdagende quizzen bedacht, die op de website worden gepubliceerd. Voorbeelden: een Lentequiz en een Memoryspel. Voor de kleintjes wordt een kleurplaat gepubliceerd. Ook kan er een virtuele tour door het museum worden gemaakt. Wil je de klokkencollectie van Museum Klok & Peel in detail bekijken, dan kan dat via de Brabantcloud. Al het bovenstaande is te vinden via: www.museumklokenpeel.nl/digitaal

Klokken voor Amerika
Deze maand zou in het kader van 75 jaar vrijheid de nieuwe tentoonstelling Klokken voor Amerika worden geopend in Museum Klok & Peel. Het is het slotstuk van het drieluik ’75 Years of Stories to Remember, waar ook de tentoonstellingen en projecten Klokkenroof en Death Valley De Peel onder vallen. Klokken voor Amerika gaat over de bizarre geschiedenis van het Netherlands Carillon; het muziekmonument dat Nederland in de jaren ’50 van de vorige eeuw aan de Verenigde Staten schonk als dank voor de herwonnen vrijheid en de materiële steun via het Marshallplan.

In het kader van deze tentoonstelling zullen tijdelijk 18 gerestaureerde klokken te zien zijn. Alle 50 klokken zijn nu voor het eerst terug in Nederland om herstemd te worden bij klokkengieterij Koninklijke Eijsbouts in Asten. Ze keren later dit jaar terug naar hun thuishaven Arlington. De opening van de expositie is uitgesteld tot na de quarantaineperiode. Elke klok heeft unieke versieringen. Samen fixeren ze  de Nederlandse samenleving van het midden van de 20e eeuw. Het wel en wee van het Netherlands Carillon is intussen te boek gesteld door VU-hoogleraar Diederik Oostdijk. Dat boek is vanaf 30 april te koop via de webshop van het museum. Een aanrader!

Win een VIP-bezoek!
Als opmaat naar de opening van de tentoonstelling Klokken voor Amerika worden via facebook (@klokenpeel) verhalen gedeeld over de klokken van dit bijzondere klokkenspel. Daarnaast kunnen kinderen tussen 20 april en 10 mei meedoen aan de Tikkit Talk Challenge van Museumkids. Zij mogen een eigen vlog of tekening maken van het kleinste klokje van het Netherlands Carillon, het Marijkeklokje. Ook dat klokje is binnenkort te zien in de tentoonstelling Klokken voor Amerika. Omdat het museum momenteel dicht is, zijn op de website www.museumklokenpeel.nl/klokkenvooramerika alle informatie en foto’s te vinden over dit ‘koninklijke’ klokje. De vlog of tekening kan tot 10 mei gestuurd worden naar www.museumkids.nl De winnaars winnen een VIP-bezoek aan de tentoonstelling Klokken voor Amerika in Museum Klok & Peel!

Ter inspiratie kun je nu ook al een kleurplaat van het Marijkeklokje downloaden. Dat is het laatste en kleinste klokje van het carillon en heeft de zuiverste toon. Het klokje heeft het  opschrift ‘Ik kleinste, het reinste’. Het draagt het embleem van de ooievaar, is gewijd aan de allerjongsten en tegelijk aan Marijke – de latere prinses Christina – toen het jongste kind van koningin Juliana en prins Bernhard.
Heb je de kleurplaat mooi ingekleurd? Dan kun je hem via facebook delen met het museum en plaatsen we hem op onze site. Gebruik @klokenpeel #laatjeverrassen en #klokkenvooramerika in je bericht.

Veel gezondheid en geluk
Via het aanbod op de website, hoopt Museum Klok & Peel jong en oud uit te dagen, af te leiden en troost te bieden. In tijden van zorg en verdriet is cultuur een dankbare bron om kracht uit te putten. Het museumpersoneel wenst  iedereen veel gezondheid en geluk toe de komende tijd en hoopt iedereen weer snel gezond en in veilige omstandigheden terug te zien.
Tot slot: het digitale aanbod van Museum Klok & Peel op de website www.museumklokenpeel.nl wordt regelmatig vernieuwd. Blijf kijken!

Deel op: